Blog #15 – Welles/Nietes discussies

Ik ben best wel veel actief op social media en dus ook op Facebook. Er zijn veel posts te lezen waar er flink gediscuseerd wordt over van alles en nog wat. Naar mijn mening is het de afgelopen jaren steeds erger geworden met klagende en zeurende mensen die ook nog eens geen fatsoenlijke discussies kunnen voeren en er genoegen in scheppen om anderen af te zeiken en af te branden. Het is ook opvallend dat een post met een negatieve lading heel veel meer aandacht krijgt dan een positieve post. Iedereen duikt er boven op als vliegen op een hoop stront. Alleen daarom al zal ik me nooit in een online discussie mengen. Ook al hebben de mensen kennis van zaken over het onderwerp, wat helaas vaak ook nog geeneens het geval is, dan ontbreekt nog altijd de nuance. En degene die de moeite nemen om het te nuanceren komen met zoveel tekst dat de mensen vaak geeneens de moeite nemen het door te lezen. Dan heb ik het nog geeneens over de mensen die niet op een normale manier een discussie kunnen voeren en dan maar onfatsoenlijke dingen gaan roepen. Naar mijn mening is een platform als Facebook een afspiegeling van de samenleving en is Facebook voor mij niet meer het Feestboek van 10 jaar geleden. Maar gelukkig hebben de leuke en positieve posts nog steeds de overhand. Dit gezegd hebbende geniet ik nog steeds van FB en spoel alle shit dan ook meteen door het toilet.

Uiteraard zijn wij bassisten ook mensen en zag ik de afgelopen tijd online wat discussies en meningsuitingen voorbijkomen waar ik me niet in wil mengen maar zeker wel een mening of gedachten over heb. De 5 punten hieronder zijn wel echt een bassisten ding dus geen algemene praat meer zoals in de inleiding hier boven. Eens even kijken of het mij lukt een genuanceerde mening te geven over onderstaande punten…;-)

1. Veel discussies over dat een bassist niet met een plectrum zou moeten spelen want dat is voor gitaristen.

Flauwekul. Het hangt ervan af wat de muziek nodig heeft. Zit je bv in een Beatles coverband dan moet je wel met een plectrum moeten spelen om de sound te benaderen. Het liefst in combinatie met een vioolbas natuurlijk maar een plectrum maakt al een groot verschil. Paul McCartney is een plectrum bassist, dus waarom zou jij het dan niet met een plectrum spelen? Ik wou dat ik goed met een plectrum kon bassen. Luister maar eens naar Bobby Vega, Cody Wright en Anthony Jackson om maar wat namen te noemen. Dan is de plectrum discussie wat mij betreft gauw afgelopen.

2. Belachelijk al die bassen met meer dan 4 snaren, Jaco Pastorius, Marcus Miller en Victor Wooten doen het ook op een 4.

Ik zie mezelf als een 5-string bassist die af en toe die lekkere lage B aanslaat maar het niet overdrijft. Wat sommigen niet begrijpen is dat je weleens synth bass partijen moet naspelen. Zeker als je in een zogenaamde allround coverband zit die een repertoire van A tot Z speelt. Die synths hebben meer octaven en kunnen dan ook lager dan een 4-snarige bas. Om deze partijen goed te kunnen simuleren kan je met de B-snaar lekker die laagte in. Een voorbeeld van een liedje die naar mijn mening niet zonder een 5-snarige bas kan is bv: Ain’t no body van Chaka Khan. En Uptown Funk van Bruno Mars speel ik het liefst op een 5-snarige bas. Een gerenomeerde 4- snarige bassist zei me onlangs dat ik het ook kon doen met het gebruik van een octaver. Dat kan maar ik vind het gewoon niet lekker om hele liedjes met een octaver te spelen en Ain’t nobody met een octaver? Nee, niet voor mij. Tijdens de komende theatershow kan ik trouwens ook niet zonder mijn 5-string. Een of twee liedjes worden duidelijk op een 5-string gespeeld en op een 4 klinkt het dan gewoon niet lekker. En waarschijnlijk is de lage B-snaar ook in het arrangement verwerkt. 6 snarige bassen worden b.v. vaak gebruikt in de Jazz en Latin muziek en zo hebben alle snaartjes hebben zo z’n functie.

3. Je hebt maar 1 bas nodig, waarom al die bassen? Je kan er maar op een tegelijk spelen. Ja duhhh…dat weet ik ook wel.

Die 5-snarige heb ik gewoon nodig, zoals ik al zei, en soms is een fretless bas ook wel heel erg fijn voor een hele andere sound. Een 4-snarige Jazz Bass met roundwounds en een Precision Bass met flatwounds vind ik onmisbaar in mijn arsenaal. Verder een akkoestische bas voor hoe kan het ook anders…akkoestische sessies. Ik heb voor elke klus en stijl muziek wel een geschikte bas met roundwound, flatwound en nylon snaren. Ik heb bassen in diverse smaken zeg ik altijd maar. En zeg nou eerlijk. Welke bassist zou nou niet een mooie collectie willen hebben staan? Zoals je ziet…onmogelijk voor mij om het met 1 te doen. Smoesje natuurlijk, ik wil het gewoon niet..;-). Maar extra basgitaren is nooit weg als sessie muzikant.

4. Je moet gewoonweg niet gratis optreden want daarmee maak je je eigen markt kapot.

In het hogere segment met bands op hoog niveau zal dit niet opgaan. Die vragen gewoon hun hoge vaste prijs. Wat namen die mij meteen te binnen schieten zijn de Boston Tea Party en Beethoven. Dat zijn gewoon kant en klare bands met alles erop en eraan en hebben muzikanten die vlug inwisselbaar zijn omdat de meesten van hun een muzikale opleiding hebben genoten en gewoon van bladmuziek kunnen lezen. De show hangt wat mij betreft dan ook af van de vocalisten die op de voorgrond staan en de show moeten maken. Het zijn wel hele vette coverbands overigens. Menig bandje heeft ook geen flauw idee wat hier allemaal bij komt kijken. Maar het gaat hier ook niet over het hogere segment bands. Voor mij als sessie muzikant kan je me altijd vragen voor een hamburger en een biertje maar een grote kans dat ik het aan me voorbij laat gaan. Ik weiger dat niet altijd. Als ik in een band zou zitten die (ook) originals zou spelen, eigen geschreven liedjes, dan zou ik elke kans, samen met de andere bandleden, aanpakken om de liedjes ten gehore te brengen voor publiek. Speel ik in een gezellig bandje die op bruiloften, partijen en bedrijfsfeesten speelt dan zou ik het waarschijnlijk niet doen. Nee, het hangt echt af van de situatie af. Zelf kijk ik vaak of ik er beter van word. Kan ik nieuwe muzikanten ontmoeten die er voor mij toe doen? Speel ik voor leuk publiek? Loopt er een fotograaf rond die foto’s van ons neemt? Vind ik die gig wel leuk? Het klinkt misschien raar dat ik dit zeg maar niet voor niks gaat de zon op toch? Ik heb ook een prive leven en ben geen twintiger meer die naar jamsessies gaat elke week. Ik snap het wel hoor dat muzikanten gratis willen spelen want de drang is groot. Een muzikant wil gewoon spelen en alleen muzikanten snappen dat. En als de cafe eigenaar besluit om een minder goede band gratis in zijn tent te laten spelen dan kan je er niks aan doen behalve zo goed te zijn als je maar kan. Muzikanten willen spelen, dat is gewoon de aard van het beestje. We hebben niet voor niks hard geoefend en voor heel veel geld hun apparatuur aangeschaft waar we vaak onzettend trots op zijn. Nee, ik vind het moeilijk om hierover een oordeel te geven. Het hangt van de situatie af waar je je zelf in bevindt.

5. Effect pedalen zijn alleen voor gitaristen. Een bassist moet gewoon inpluggen en klaar.

Mijn twee favouriete pedalen zijn het volumepedaal en het stemapparaat. Ok, je hebt zo’n clip on tuner maar die hang ik tijdens live optredens echt niet aan mijn bas. Dat vind ik echt geen gezicht. Verder gebruik ik een octaver en een envelope filter om een synth bass te imiteren. Hoe vaak heb ik gitaristen niet horen zeggen “dat heb je toch helemaal niet nodig, je bent een bassist”. Tja, als je drie akkoorden muziek speelt dan begrijp ik zo’n opmerking wel. Nee hoor, deze pedaaltjes gebruik ik lekker in de Soul, Jazz en Funk muziek. Niet overdreven maar smaakvol. Dus nee, pedaaltjes zijn niet alleen voor gitaristen.

Dit zijn maar een paar punten die ik online langs heb zien komen waarbij muzikanten nogal heftig hun mening verkondigden. Ik kan alleen maar zeggen: probeer je eens in de ander te verplaatsen voordat je wat roept. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van spelen en een eigen visie. Als iedereen hezelfde zou doen dan zou het muzikaal landschap wel erg saai zijn. Lang leve de diversiteit en goeie discussies moeten altijd blijven.

2 comments

  1. leaubass · januari 17, 2020

    Thanks voor het lezen Sander V! Grt

    Like

  2. SANDER VELTMAN · januari 17, 2020

    Weer mooi geschreven en met kennis van zaken Ook al ken ik lang niet alle instrumenten of verschillen gaat er een wereld open door de manier waarop je het vertelt. Spreek je later. Groeten Sander V

    Verzonden vanuit Outlook

    ________________________________

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s